شنبه ۳۱ شهریور ۰۳

مزاياي ارتقاء هودهاي شيمي در آزمايشگاه

توليد كننده انواع تجهيزات آزمايشگاهي و كشاورزي

مزاياي ارتقاء هودهاي شيمي در آزمايشگاه

۱۳ بازديد

 مزاياي ارتقاء هودهاي شيمي در آزمايشگاه

هود شيمي

ارتقاء هودهاي شيمي را در پاسخ به تغييرات فضا، پرسنل و گردش كار بهينه مي كند

اين اولين مسئوليت و صلاحديد محقق علمي است كه يك لايه محافظ بين خود و خطرات شيميايي با استفاده از تجهيزات حفاظت فردي مناسب (PPE) ايجاد كند. با اين حال، هودهاي  شيمي آزمايشگاهي يك سد ايمني، مكانيكي و جوي قوي‌تر و كمي در برابر بخارات، پودرها و نشت‌هاي سمي ايجاد مي‌كند. به جاي بديهي گرفتن هود شيمي– كه ظاهراً از دوران باستان در آزمايشگاه زندگي مي كرد – بايد عميقاً به هود اهميت داد و آن را به عنوان يك شريك سازگار در كاهش خطر در نظر گرفت. به اين ترتيب، اجزاي منفرد مهمي وجود دارند كه بايد به‌عنوان بخش‌هايي از يك كل به درستي و پيوسته عمل كنند، و مي‌توانند براي بازيابي يا بهبود عملكرد، مبادله يا ارتقا داده شوند.

 

محققان و مديران آزمايشگاه بايد براي ارتقا يا جايگزيني سيستم‌هاي هود برنامه‌ريزي كنند كه مشخص شود بايد فضاي آزمايشگاهي يا تغييرات پرسنل را در خود جاي دهند. تعويض و تعميرات اساسي سيستم هود مخصوصاً زماني ضروري است كه ماهيت كاربرد كلي به نوع و درجه جديدي از جريان كار شيميايي تغيير كند.

به گفته كيسي فولمر، متخصص محصولات هودهاي شيمي در Labconco، “طرح بهداشت شيميايي خاص ساختمان رويه هاي عملياتي استاندارد را مشخص مي كند … و اينكه آيا مي توان آنها را براي تطبيق تجهيزات هود جديد، به خصوص اگر نياز به تغيير در جريان هوا داشته باشد يا خير.” در سطح تك تك اجزا، رايج‌ترين انگيزه براي جايگزيني «استفاده نادرست از مواد يا خود هود است، مانند زماني كه اگزوز خاموش مي‌شود در حالي كه مواد خورنده هنوز وجود دارد، يا از موادي استفاده مي‌شود كه با هود يا دمنده ناسازگار هستند. “

كابينت و سطح كار

در درجه اول، يك هود شيمي تا حدودي يك جعبه مرتفع است، البته با برخي اخطارها. شايد مهم‌ترين نكته اين باشد كه وقتي ارسي بلند مي‌شود (يا باز مي‌شود)، كابينت كار بايد بتواند سرعت هواي عمودي ايمن يا سرعت صورت را در صفحه فرضي كه رابط بين كارگر و سطح كار را مشخص مي‌كند، حفظ كند. سرعت چهره با جريان حجمي هوا كه بايد در داخل هود استفاده شود تا بخارات را قبل از مجرا شدن و تخليه آنها در خود نگه دارد، مرتبط است. اگرچه سرعت هاي صورت در ارتفاع 50 درصد ارسي اغلب از 100 فريم در دقيقه فراتر مي رود، برخي از كابينت هاي مدرن با كارايي بالا اكنون مي توانند با خيال راحت با سرعت هاي پايين تا 40 فريم در دقيقه كار كنند، كه با به حداقل رساندن جريان حجمي باعث صرفه جويي در انرژي و هزينه مي شود.

علاوه بر بهبود در جريان هوا، عملكرد و تأثيرات محيطي، سطوح كابينت كار به گونه‌اي تكامل يافته‌اند كه اقدامات سختگيرانه در برابر خوردگي و تخريب را برآورده مي‌كنند و از آن فراتر مي‌روند و امكان تميز كردن يا شستشو را فراهم مي‌كنند. سطوح استاندارد كابينت اغلب از ساختار فايبر گلاس بدون درز تشكيل شده است تا از تجمع پودرها و ورود بخارات خورنده به شكاف هايي كه به سختي تميز مي شوند، محافظت مي كند. علاوه بر اين، درج هاي متحرك ساخته شده از رزين كامپوزيت يا اپوكسي مي توانند به مهار و تميز كردن كمك كنند.

اصلاحات براي گردش كار شيميايي مختلف

جريان‌هاي كاري شيميايي خاص تغييرات طراحي را در اندازه، شكل، مواد و تجهيزات يكپارچه كابينت ايجاد كرده است. آشناترين و در همه جا طراحي ها هودهاي شيمي كانالي ايستاده يا روميزي است كه بخارات را از طريق HVAC ساختمان خارج مي كند. و هودهاي شيمي  قابل حمل فيلتر شده، با فيلترهاي مولكولي كارآمد كه هواي تميز را به آزمايشگاه باز مي گرداند. چندين نوع تخصصي ديگر نيز وجود دارد كه هر كدام مواد و اجزاي مربوط به خود را دارند. هودهاي تقطير و كف نصب شده، كه در سنجش فرمولاسيون دارويي رايج هستند، حاوي فضاهاي كابينت داخلي بلند براي تجهيزات بزرگ، اغلب با ظرفيت پياده‌روي هستند، اگرچه كاربر هميشه بايد بيرون بماند. هودهاي هضم اسيدي اغلب توسط محققين براي شناسايي تركيبات عنصري آلياژها استفاده مي شود. و كابينت هاي آنها معمولاً به جاي فايبرگلاس يا فولاد حاوي آسترهاي پلي وينيل كلريد هستند تا از اچ شدن اسيد جلوگيري شود. هودهاي راديوايزوتوپ حاوي محافظ سربي داخلي و گوشه هاي بدون درز هستند تا امكان پاكسازي كامل معرف و دفع مناسب را فراهم كنند. در نهايت، يك طراحي هود خاص فقط براي كار با اسيد پركلريك وجود دارد كه جرقه و اصطكاك را براي كاهش خطرات انفجار كاهش مي‌دهد و حاوي آسترهاي مقاوم در برابر اسيد با سيستم شستشوي يكپارچه است.

نظارت بر ايمني

چگونه مي دانيد كه آيا سرعت صفحه كار براي جدا كردن بخارات از شما كافي است؟ اولين خط دفاعي، پايبندي دقيق به پارادايم هاي گواهي مجدد منظم است كه از طريق افسران ايمني شيميايي برنامه ريزي شده است. اين كار باعث مي شود كه هود مطابق با استانداردهاي خود عمل كند و طول عمر آن را افزايش دهد. اما براي استفاده روزانه، يك مانيتور خارجي يك عنصر جدايي ناپذير در يك سيستم هود جديد يا يك ارتقاء كليدي در يك سيستم موجود است. دستگاه‌هاي مانيتورينگ معاصر مي‌توانند از طريق سنسورهاي ديواره جانبي كه جريان هواي تميز محيط را اندازه‌گيري مي‌كنند، و سنسورهاي خطي يا كاوشگر كه سرعت درون مجراي خروجي هواي خروجي از هود را تشخيص مي‌دهند، كار كنند. هشدارها از طريق اعلان‌هاي مبتني بر برنامه‌هاي ديداري، شنيداري و از راه دور، هنگام به خطر افتادن سرعت صورت يا مجرا به كاربران اطلاع مي‌دهند.

دمنده ها و مجاري

مشابه سرعت صورت در صفحه ارسي، يك هود ايمن بايد سرعت مجراي آستانه اي را حفظ كند تا بخارها را به اندازه كافي از هود خارج كند و آنها را از طريق سيستم هاي ساختماني به بيرون هدايت كند. اين امر مستلزم همزيستي بين ظرفيت هود، اندازه دمنده و طرح مجراي براي بهينه سازي جريان هوا متناسب با اندازه و نوع هود است. يك دمنده ضعيف كه يك كابينت بزرگ را خسته مي كند، بخارها را به اندازه كافي دفع نمي كند، در حالي كه يك دمنده قوي مي تواند به طور بالقوه سيستم مجراي را تحت الشعاع قرار دهد و در جريان هواي كابينت آشفتگي ايجاد كند و سرعت مجرا و صورت را به خطر بيندازد.

تركيبي از قطر مجرا، تعداد و زاويه خميدگي آرنج، همراه با اندازه كابينت و ارتفاع ارسي كاري، براي تعيين اندازه مناسب دمنده توطئه مي كنند. علاوه بر اين، مواد ساختماني دمنده بايد با دقت در جريان كار شيميايي، در هماهنگي با استانداردهاي ايجاد شده توسط انجمن حركت و كنترل هوا، همكاري شود. براي محافظت در برابر احتراق، دمنده ها اغلب از پروانه هاي پلي پروپيلني بدون جرقه و موتورهاي محصور شده ضد انفجار و خنك شونده با فن استفاده مي كنند. جريان كار اسيدي و آزمايشگاه‌هاي نزديك به مناطق ساحلي با غلظت نمك بالا اغلب به مواد دمنده مقاوم در برابر خوردگي مانند PVC يا پلاستيك تقويت‌شده با فايبرگلاس نياز دارند.

در تمام تكرارهاي ممكن از هودهاي شيمي  و اجزاي مرتبط، تعداد زيادي از كدها و استانداردهايي كه به طور مستقل بر هر قسمت حاكم است، مي تواند بسيار زياد باشد. با اين حال، همانطور كه فولمر توضيح مي‌دهد، استاندارد ANSI Z9.5 براي تهويه آزمايشگاهي، كه جامع است، «با هر گونه كد ساختماني محلي جايگزين شده است». بسته به نياز محقق و ظرفيت ساختمان، گزينه بخور مناسب هميشه در دسترس است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.