شنبه ۳۱ شهریور ۰۳

هودهاي ميكروبي بيولوژيكي،هودهاي لامينار،هود شيمي

توليد كننده انواع تجهيزات آزمايشگاهي و كشاورزي

هودهاي ميكروبي بيولوژيكي،هودهاي لامينار،هود شيمي

۱۴ بازديد

 هودهاي لامينار

هودهاي ميكروبي بيولوژيكي،هودهاي لامينار،هود شيمي

هودهاي لامينار محفظه هاي گردش اجباري هستند كه بسته به مشخصات و طراحي آنها سطوح مختلفي از حفاظت را ارائه مي دهند. آنها در آزمايشگاه ميكروبيولوژي باليني ضروري هستند و بر اساس سطح و نوع حفاظت طبقه بندي مي شوند.

اصولاً بايد بين هودهاي شيمي،هودهاي لامينار كلاس 2 و هود ايمني بيولوژيكي تمايز قائل شد.

هودهاي لامينار

هود شيمي (يا هود بخار) يك محفظه تهويه شده است كه و بخارات حاصل از كار با محصولات شيميايي در آزمايشگاه را جذب مي كند. اگرچه يك قطعه بسيار مفيد از تجهيزات در مهار خطرات شيميايي است، اما هيچ گونه محافظتي در برابر خطرات بيولوژيكي ارائه نمي دهد.

هودهاي لامينار كلاس 2، محفظه‌هايي هستند كه از يك فن براي عبور هوا از فيلتر HEPA (مخفف عبارت آنگلوساكسون با كارايي ذرات بالا) استفاده مي‌كنند كه سطح كار را جارو مي‌كند. جريان هوا مي تواند عمودي يا افقي باشد. اين هودهاي لامينار فقط از موادي كه داخل آن استفاده مي‌شود محافظت مي‌كنند، اما هرگز براي اپراتور محافظت نمي‌كنند، بنابراين براي كار در آزمايشگاه ميكروبيولوژي باليني توصيه نمي‌شوند. با اين حال، آنها يك ابزار كار ضروري در به اصطلاح “مناطق پاك” هستند.

هود‌هاي ميكروبي بيولوژيكي، محفظه‌هايي با تهويه هستند كه براي محدود كردن خطر پرسنل آزمايشگاهي در معرض عوامل عفوني تا حد امكان طراحي شده‌اند. اين امر به ويژه با توجه به اينكه بسياري از عمليات انجام شده در آزمايشگاه شامل تشكيل ذرات معلق در هوا است، اهميت دارد. هدف اصلي اين تجهيزات فراهم كردن فضاي كاري است كه احتمال فرار ذرات معلق در هوا به خارج از كابين و در نتيجه آلوده كردن اپراتور و محيط اطراف را به حداقل مي رساند. علاوه بر اين، برخي از آنها از مواد مورد استفاده محافظت مي كنند.

هنگامي كه يك BSC توسط پرسنل آموزش ديده مناسب كه از محدوديت هاي آن آگاه هستند استفاده مي شود، به يك وسيله مهار بسيار موثر براي كاهش انتشار بالقوه آلودگي بيولوژيكي تبديل مي شود. با اين حال، مهم است كه در نظر داشته باشيد كه يك هود هرگز جايگزين يك تكنيك ميكروبيولوژيكي كافي نيست.

BSCها داراي دو سيستم هستند كه از خروج آلودگي جلوگيري مي كنند: موانع هوا و فيلترها. موانع هوا با اجازه دادن به هوا در يك جهت و با سرعت ثابت ايجاد مي شود و يك “پرده” واقعي از هوا به نام جريان هواي آرام ايجاد مي شود. بنا به تعريف، جرياني بدون تلاطم است. هدف از فيلترها به دام انداختن ذرات موجود در اين جريان هوا است و معمولاً از فيلترهاي HEPA استفاده مي شود كه ذرات تا قطر 0.3 ميكرون را با راندمان 99.97 درصد در خود نگه مي دارند.

CSB ها به سه دسته تقسيم مي شوند: كلاس1، كلاس 2

هودهاي لامينار كلاس 1 اتاق‌هاي بسته با دهانه‌اي در جلو براي دسترسي به بازوهاي اپراتور هستند. هوا از اين قسمت وارد مي شود، از محل كار عبور مي كند و همه آن از طريق فيلتر HEPA به بيرون مي رود. سرعت جريان هوا حدود 0.40 متر بر ثانيه (75 فوت بر متر) است. آنها براي جابجايي عوامل بيولوژيكي از گروه هاي 1، 2 يا 3 مناسب هستند. بزرگترين عيب آنها اين است كه از موادي كه با آن كار مي شود محافظت نمي كنند، بنابراين از آلوده شدن آن جلوگيري نمي كنند.

هودهاي لامينار كلاس2 آنها عمدتاً با هودهاي لامينار كلاس1تفاوت دارند زيرا، علاوه بر اپراتور و محيط اطراف او، از محصول در برابر آلودگي محافظت مي كنند. سطح كار در هواي تميزي كه از فيلتر HEPA عبور كرده است غوطه ور مي شود. خروجي هوا از طريق فيلتر HEPA ديگر توليد مي شود. آنها تجهيزات معتبري براي جابجايي عوامل بيولوژيكي گروه هاي 1، 2 يا 3 هستند. با توجه به ويژگي هاي ساخت، جريان هوا و سيستم استخراج، انواع مختلفي از هود هاي كلاس2، A، B1، B2 و B3 وجود دارد.

اولين تفاوت بين نوع A و نوع B اين است كه آنهايي كه از كلاس II نوع A طراحي شده اند به گونه اي طراحي شده اند كه هواي استخراج شده از طريق يك اتصال از نوع سايبان به داخل همان آزمايشگاه يا خارج از آن جريان مي يابد و آنهايي كه از نوع B بايد داراي يك مجراي خروجي هرمتيك باشند. ، اختصاصي براي آنها با دستگاه استخراج و سيستم هشدار مناسب. IIA و IIB3 هر دو سرعت 0.40-0.50 m/s (75-100 p/m) را حفظ مي كنند و هر دو نيز 70 درصد هوا را به گردش در مي آورند. هنگامي كه IIB3 توسط مجراي هرمتيك به خارج متصل مي شود، مي توان از آن براي دستكاري هايي كه شامل مقادير بسيار كمي از محصولات سمي و راديونوكلئيدها است استفاده كرد.

هود‌هاي نوع B باقي‌مانده، يعني IIB1 و IIB2، عمدتاً در سرعت جريان و نسبت هوايي كه مجدداً در گردش است، متفاوت هستند. در اين دو نوع، حداقل سرعت 0.50 متر بر ثانيه (100 p/m) است كه مقدار چرخش در كلاس2 نوع B1 30-50 درصد و در نوع B2 0 درصد است. هر دوي آنها براي كار با مقادير كمي از مواد سمي و راديونوكلئيدها مناسب هستند.

هود كلاس 3 آنها بالاترين سطح امنيت را تشكيل مي دهند. آنها محفظه هاي هرمتيك در فشار منفي هستند و بنابراين، فضاي داخلي آنها كاملاً از محيط جدا شده است. آنها با استفاده از دستكش كار مي كنند، با يك تله براي معرفي محصول، هوا از طريق يك فيلتر هپا وارد شده و از طريق دو فيلتر هپا به بيرون خارج مي شود. آنها براي رسيدگي به عوامل گروه هاي 1، 2، 3 يا 4 توصيه مي شوند

. رايج ترين روش اين است كه از تامين كنندگان مربوطه درخواست اعلام انطباق با استاندارد بريتانيايي BS 3928 يا با NSF 49 آمريكايي شود. انجام شده توسط كميته كارشناسان منتخب اتحاديه اروپا عمدتا بر اساس سه استاندارد اروپايي است كه تفاوت چنداني با يكديگر ندارند، استاندارد بريتانيايي فوق الذكر و ساير استانداردهاي مشابه آلمان و فرانسه.

CSB. توصيه هاي عمومي

نصب غرفه:

  1. بايد تا حد امكان دور از دريچه هاي تهويه مطبوع، هودهاي بخار، درها و مناطقي با ترافيك سنگين پا قرار گيرد كه به وضوح با هودهاي لامينار كلاس 2 تداخل مي كند.
  2. پنجره هاي آزمايشگاه بايد هميشه بسته بماند.
  3. بين خروجي هواي هود و سقف آزمايشگاه بايد حداقل 0.3 متر فاصله باشد.
  4. بر روي يك سطح محكم و هرگز متحرك نصب خواهد شد. در صورت امكان، در يك منطقه بسته يا در يك منطقه دسترسي محدود.

در ابتداي كار:

  1. هود را براي 5-10 دقيقه راه اندازي كنيد تا فيلترها را تميز كنيد و ناحيه محافظت شده را “شستشو دهيد”.
  2. بررسي كنيد كه گيج فشار كه در قسمت بالايي جلو قرار دارد تثبيت شده و فشار صحيح را نشان دهد (با مدل كابين متفاوت است).
  3. نور UV را خاموش كنيد (اگر روشن باشد) و نور فلورسنت را روشن كنيد.
  4. سطح كار را با يك محصول مناسب (مثلا اتيل الكل 70 درصد) تميز كنيد.
  5. قبل و بعد از كار در كابين دست ها و بازوها بايد با دقت شسته شوند و توجه ويژه به ناخن ها شود.
  6. استفاده از لباس مجلسي آستين بلند با سرآستين تنگ و دستكش لاتكس توصيه مي شود. اين عمل جابجايي فلور باكتريايي را از پوست به داخل محل كار به حداقل مي رساند و در عين حال از دست و بازوي اپراتور در برابر هرگونه آلودگي محافظت مي كند

. 7. در موارد خاص استفاده از ماسك نيز توصيه مي شود.

در حين جابجايي:

  1. تمام مواد مورد استفاده (و هيچ چيز ديگري) قبل از شروع در محل كار قرار مي گيرد. به اين ترتيب از وارد كردن و خارج كردن مداوم مواد در طول زمان كار جلوگيري مي شود.
  2. توصيه مي شود كه قسمت بيروني مواد وارد شده به كابين را ضد عفوني كنيد.
  3. اين ماده به ترتيب منطقي قرار مي گيرد، به گونه اي كه مواد آلوده در يك انتهاي سطح كار قرار گرفته و مواد غير آلوده سمت مخالف آن را اشغال مي كند.
  4. بسته به نوع هندلينگ و مدل كابين، حداكثر منطقه ايمني در داخل سطح كار متفاوت است. به طور كلي توصيه مي شود حدود 5-10 سانتي متر بالاتر از سطح و دور از لبه هاي سطح كار شود. بايد توجه ويژه اي داشت كه دريچه هاي هوا را با مواد يا باقيمانده مسدود نكنيد.
  5. پس از شروع كار و معرفي مطالب جديد، توصيه مي شود قبل از شروع مجدد كار، 2-3 دقيقه صبر كنيد. اين امكان تثبيت جريان هوا را فراهم مي كند. به ياد داشته باشيد كه هر چه مواد بيشتري در كابين وارد شود، احتمال ايجاد تلاطم هوا افزايش مي يابد.
  6. فعاليت آزمايشگاهي را كه كابين در حال استفاده در آن قرار دارد، به حداقل برسانيد، تا از پيش نويس هايي كه جريان را مختل مي كند، جلوگيري كنيد. هودهاي لامينار كلاس 2 به راحتي توسط جريان هواي محيطي كه از درها يا پنجره هاي باز مي آيد، حركت افراد، سيستم تهويه آزمايشگاهي…
  7. از حركات ناگهاني در داخل هود خودداري كنيد. حركت بازوها و دست‌ها آهسته خواهد بود تا از تشكيل جريان‌هاي هوا كه هودهاي لامينار كلاس 2 را تغيير مي‌دهند، جلوگيري شود.
  8. مانند ساير قسمت هاي آزمايشگاه، مشعل Bunsen نبايد استفاده شود كه شعله آن باعث ايجاد تلاطم در جريان مي شود و همچنين مي تواند به فيلتر هپا آسيب برساند.
  9. هنگامي كه بايد از حلقه هاي پلاتين استفاده شود، زباله سوز الكتريكي يا بهتر است بگوييم حلقه هاي يكبار مصرف توصيه مي شود.
  10. در صورت ريزش تصادفي مواد بيولوژيكي، فوراً جمع آوري مي شود و سطح كار و تمام موادي كه در آن زمان در داخل كابين وجود دارد، آلودگي زدايي مي شود.
  11. هنگامي كه يكي از آلارم هاي آن به صدا در مي آيد، هرگز از خودرو استفاده نمي شود.

در پايان كار:

  1. نماي بيروني را از تمام مواد آلوده تميز كنيد.
  2. كابين را كاملاً از هر ماده اي خالي كنيد.
  3. سطح كار را با اتيل الكل 70 درصد يا محصول مشابه تميز و ضد عفوني كنيد.
  4. اجازه دهيد غرفه حداقل 15 دقيقه كار كند.
  5. در صورت لزوم نور فرابنفش (UV) را روشن كنيد. شايان ذكر است كه نور ماوراء بنفش قدرت نفوذ كمي دارد، بنابراين ظرفيت ضد آلودگي آن بسيار محدود است.

تميز كردن و ضد عفوني BSC

  1. يك ضد عفوني كامل در شرايط زير انجام مي شود:

الف) در صورت نشت قابل توجه.

ب) قبل از هرگونه تعمير؛

ج) قبل از شروع معاينات دوره اي؛

د) هر زمان كه برنامه كاري تغيير كند.

ه) هنگام تعويض فيلترهاي هپا و

و) هنگام تعويض مكان (حتي در همان آزمايشگاه)

  1. با بخارات فرمالدئيد و هميشه توسط پرسنل آموزش ديده و با لباس محافظ شخصي مناسب انجام خواهد شد.
  2. از طرفي بايد در نظر داشت كه نظافت خوب محل كار ضامن عدم وجود گرد و غبار و ساير آلودگي ها مي باشد. هدف از تميز كردن، از بين بردن كثيفي است كه به سطوح چسبيده و به عنوان تكيه گاه براي ميكروارگانيسم ها عمل مي كند. هنگام تميز كردن، مواد آلي نيز حذف مي‌شوند كه سهم تعيين‌كننده‌اي در اثربخشي آلودگي‌زدايي بعدي دارد.
  3. يك بار در هفته راحت است سطح كار را بالا ببريد و زير آن را تميز و ضد عفوني كنيد.
  4. كابين هرگز نبايد به عنوان انبار موقت تجهيزات يا مواد آزمايشگاهي استفاده شود. اين عمل بد منجر به تجمع غير ضروري گرد و غبار مي شود.
  5. از وارد كردن موادي به داخل كابين كه به راحتي ذراتي مانند پنبه، كاغذ، چوب، مقوا، مداد…

تعمير و نگهداري CSB

  1. سطح كار و بقيه قسمت هاي داخلي كابين هر هفته تميز مي شود.
  2. به منظور بررسي اندازه گيري داده شده توسط مانومتر، به صورت هفتگي راه اندازي مي شود.
  3. هر ماه با يك دستمال مرطوب كليه سطوح بيروني تميز مي شود تا گرد و غبار انباشته شده از بين برود.
  4. وضعيت شيرهاي داخلي كه مجهز به آن است به صورت ماهانه بررسي مي شود.
  5. سالانه توسط يك نهاد واجد شرايط تاييد خواهد شد.

موارد استفاده از CSB در آزمايشگاه ميكروبيولوژي

1- كنترل آئروسل هاي عفوني. آنها در پردازش نمونه ها يا كشت ها توليد مي شوند مانند:

الف- رسيدگي به ميكروارگانيسم هاي گروه خطر 3

ب- خرد كردن بافت.

ج- ضد عفوني كردن نمونه هاي كشت مايكوباكتريوم.

د- روشهاي شناسايي قارچ.

ث. استفاده از گرداب براي مخلوط كردن نمونه‌ها با ميكروارگانيسم‌هاي گروه خطر 3.

ج. تخليه مايعات در نمونه‌هايي با ميكروارگانيسم‌هاي گروه خطر 3.

  1. محافظت از نمونه‌ها يا مواد در برابر آلودگي خارجي:

الف. مايعات با ميكروارگانيسم هاي گروه خطر 3.

ب- كشت سلولي.

ج- تهيه محلولهاي محيطي و معرفهايي كه بايد استريل باشند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.