شنبه ۳۱ شهریور ۰۳

كاربرد و عملكرد هود شيمي در محيط آزمايشگاه

توليد كننده انواع تجهيزات آزمايشگاهي و كشاورزي

كاربرد و عملكرد هود شيمي در محيط آزمايشگاه

۱۴ بازديد

كاربرد و عملكرد هود شيمي در محيط آزمايشگاه

هود شيمي چيست؟

هود شيمي قطعاتي از تجهيزات آزمايشگاهي يا دستگاه هاي محفظه اي هستند كه از انتشار هواي مضر به خارج از محفظه جلوگيري مي كنند. استفاده از اين هودها به روش‌هاي انجام شده در فضاي آزمايشگاه، نيازهاي ايمني، حفاظت از نمونه‌ها/محتوا، اندازه آزمايش و نوع دودهاي موجود بستگي دارد. اين اصطلاح نامي است كه به دستگاه‌هايي داده مي‌شود كه بسته به محتواي مورد استفاده بر اساس يك اصل مهار دود كار مي‌كنند. دستگاه هايي مانند هود اگزوز، محفظه هاي سايبان، كمدهاي بخار، راديو ايزوتوپ ها، كابينت هاي ايمني زيستي، جعبه هاي دستكش و غيره همگي در يك دسته از هودهاي بخار قرار مي گيرند.

استفاده اصلي از هود شيمي

مهمترين كاربرد دستگاه بخور تخليه زباله هاي موجود در هواي آزمايشگاه يا منطقه اي است كه در آن آزمايش با استفاده از محتوايي كه بخارهاي مضر منتشر مي كند، است. در يك محيط آزمايشگاهي، آزمايش ها حاوي مواد مختلفي مانند مواد شيميايي، گازها، بو، مواد خورنده يا قابل اشتعال هستند. همه اين اقلام به نوعي بخاراتي را منتشر مي كنند كه هوا را براي گردانندگان و پرسنل حاضر در آزمايشگاه آلوده مي كند. به منظور جلوگيري از انتشار آلاينده ها و محافظت از اپراتورها، از اين هودها در منطقه نزديك آزمايش استفاده مي شود.

توابع مورد نياز هودشيمي

استفاده از هودهاي شيمي بستگي به ماهيت آزمايش و سناريوي آزمايشگاه دارد، به اين معني كه براي تمرين پروتكل هاي ايمني و عمليات در آزمايشگاه ضروري است. براي اطمينان از ايجاد پروتكل هاي ايمني، عملكردهاي زير دود هود مورد نياز است:

  • رها كردن

رها كردن عملكرد يك هود شيمي است كه آن را به توانايي رقيق كردن گاز مضر بيرون آمده در داخل محفظه مجهز مي كند. اين كه اين هوا با استفاده از يك گاز جاذب موجود در خارج به طور موثر در خارج از محفظه تخليه مي شود.

  • عملكرد برگشت ناپذير

اين عملكرد يك هود دود را قادر مي سازد تا از برگشت هر گونه گاز مضر تخليه شده به داخل اتاق از داخل محفظه جلوگيري كند. براي اطمينان از عملكرد، بهترين راه اين است كه هود را با يك فن تهويه از طريق يك لوله وصل كنيد. لوله كشي چندگانه تنها زماني مناسب خواهد بود كه در يك اتاق يا طبقه جداگانه استفاده شود. نصب يك فن تهويه در انتهاي خط لوله، كارايي عملكرد را تضمين مي كند.

  • عايق

يكي ديگر از عملكردهاي ضروري يك هود عملي اين است كه با داشتن يك پنجره شيشه اي محكم در جلو، عايق داخل و خارج محفظه هود را فراهم كند.

  • كنترل سرعت باد

يكي ديگر از عملكردهاي ضروري يك هود، داشتن سرعت مكش مناسب است كه از خروج گازهاي خطرناك از داخل جلوگيري مي كند. عناصري كه در مورد كنترل مكش و سرعت باد تصميم مي گيرند گرماي توليد شده، مواد مورد استفاده و خواص آنها هستند.

  • مقاومت

گاهي اوقات موادي كه در داخل هود شيمي قرار مي‌گيرند، دودهاي خورنده يا گرم شده منتشر مي‌كنند كه در طي آزمايش‌ها يا آزمايش‌ها بسيار مضر هستند. براي محافظت از هندلرها و اطمينان از حداكثر پروتكل هاي ايمني، هودهاي بخار بايد در برابر اثرات اسيدي و حرارتي مقاوم باشند.

كلمه پاياني

كاربرد و عملكرد هودهاي شيمي بستگي به نوع آزمايش و مواد قرار داده شده در داخل آن دارد. در كنار ويژگي‌ها، اندازه هود، مواد سطح، وسايل، رنگ، لوازم جانبي و انتخاب‌هاي مبتني بر بودجه نيز بر انتخاب و استفاده از يك دستگاه در محيط آزمايشگاهي تأثير دارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.