شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

انواع استريل كننده (اتوكلاو) همراه با كاربرد

توليد كننده انواع تجهيزات آزمايشگاهي و كشاورزي

انواع استريل كننده (اتوكلاو) همراه با كاربرد

۱۰ بازديد

 اتوكلاو

انواع استريل كننده (اتوكلاو) همراه با كاربرد

انواع استريل كننده ( اتوكلاو ):

  • استريل كننده هاي بخار عمودي
  • استريل كننده هاي بخار افقي
  • دستگاه ضدعفوني كننده بخار روميزي

استريليزاسيون با بخار در دسترس ترين و پركاربردترين روش استريليزاسيون است. اين روش غير سمي، مقرون به صرفه، مناسب براي پردازش مواد ناپايدار حرارتي است، خطر عفونت متقاطع را از بين مي برد و در برابر تمام عوامل بيولوژيكي، از جمله، بسيار موثر است. پريون ها اين روش توسط سازمان بهداشت جهاني و مركز كنترل بيماري ها براي استفاده در موسسات پزشكي توصيه شده است.

روش استريليزاسيون با بخار، كه در اتوكلاوها انجام مي شود، شامل تصفيه مواد با بخار آب در دما و فشار معين براي مدت زمان مشخص است.

بنابراين، ويژگي هاي اصلي استريليزاسيون با بخار عبارتند از :

  • بخار – “خشك” (گرم شده تا دماي بالاتر از نقطه جوش) بخار ترجيح داده مي شود.
  • فشار – لازم براي رسيدن به دماي بالا در اتوكلاو؛
  • دما – به عنوان يك قاعده، 121 درجه سانتيگراد و 132 درجه سانتيگراد؛
  • زمان – دماي تنظيم شده بايد براي حداقل زمان لازم براي تخريب عوامل بيولوژيكي در محفظه حفظ شود. براي تجهيزات پزشكي بسته بندي شده، حداقل زمان استريليزاسيون: 30 دقيقه در دماي 121 درجه سانتيگراد و 4 دقيقه در دماي 132 درجه سانتيگراد است. زمان استريليزاسيون ممكن است بسته به نوع محصول و مواد متفاوت باشد.

از نظر ساختاري، ضدعفوني كننده ها (اتوكلاوها) به دو نوع تقسيم مي شوند:

ضدعفوني كننده هايي كه هوا را به صورت گرانشي از محفظه خارج مي كنند و دستگاه هاي پيش تخليه. در استريل كننده هاي نوع اول، بخار از بالا يا از طرفين وارد محفظه مي شود و هوا را به قسمت پاييني محفظه استريليزاسيون مي فشارد و سپس از طريق خروجي خارج مي شود. ضدعفوني كننده هاي گرانشي عمدتاً براي پردازش محيط هاي آزمايشگاهي، مايعات، مواد دارويي و محصولات غير متخلخل كه سطوح آنها در تماس مستقيم با بخار است استفاده مي شود. در استريل كننده هايي از اين نوع زمان استريل شدن مواد متخلخل افزايش مي يابد كه به دليل حذف ناقص هوا و در نتيجه كاهش سرعت نفوذ بخار به داخل منافذ مي باشد. ضدعفوني كننده هاي خط مقدم با كارايي بالا مجهز به پمپ خلاء براي حذف هوا از محفظه و بار استريليزاسيون هستند. بنابراين، بخار به راحتي مي تواند حتي در مواد متخلخل نفوذ كند. استريل كننده ها همچنين از نظر نحوه بارگيري (افقي و عمودي)، تعداد برنامه هاي استريليزاسيون و عملكردهاي اضافي متفاوت هستند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.